20.8 C
Chicago
środa, 1 maja, 2024

Jazztopad po raz trzeci

Popularne

Strony Internetowe / SEO
Realizacja w jeden dzień!
TEL/SMS: +1-773-800-1520

Już po raz trzeci specjalna edycja wrocławskiego festiwalu Jazztopad odbędzie się w Stanach Zjednoczonych przy współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku i wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza oraz Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Waszyngtonie.

Zespoły stanowiące czołówkę polskiej sceny jazzowej i improwizowanej: Wójciński/Szmańda Quartet, Stryjo, Marcin Masecki, Jerzy Rogiewicz i współpracujący z wybitnymi światowymi jazzmanami Lutosławski Quartet, wystąpią w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Vancouver. Do polskich muzyków dołączą gwiazdy poprzednich edycji Jazztopadu m.in. Sylvie Courvoisier, Erik Friedlander i Mark Feldman. Koncerty odbędą się w prestiżowym Jazz at Lincoln Center, eklektycznym Joe’s Pub w The Public Theater oraz Millennium Stage w Kennedy Center, a także podczas TD Vancouver International Jazz Festival oraz TD Victoria International Jazz Festival. Mark Feldman i Sylvie Courvoisier dołączą do muzyków z Polski w National Sawdust. Erik Friedlander wystąpi z polskimi wykonawcami w The Jazz Gallery.

Kolejna amerykańska edycja Festiwalu Jazztopad będzie przede wszystkim okazją do przedstawienia najważniejszych postaci polskiej współczesnej sceny jazzowej i muzyki, która nigdy wcześniej nie była wykonywana poza Polską, m.in. premierowego utworu Marka Feldmana, napisanego na specjalne zamówienie festiwalu.

Polska scena jazzowa od lat ma wyrobioną silną markę w świecie, tak pod względem jakości festiwali jak i kunsztu artystów. Wrocławski festiwal Jazztopad, główne wydarzenie tego rodzaju w Polsce, ma swoje edycje satelitarne na całym świecie (Japonia, Turcja, Korea Południowa). Od trzynastu lat prezentuje sławy światowego jazzu, a także premiery specjalnie zamówionych utworów, często z pogranicza gatunków i łączących muzykę jazzową z poważną. Jazztopad Festival współpracuje z najważniejszymi na amerykańskim ryku muzycznym organizacjami, jak Jazz at Lincoln Center, Monterey Jazz Festival, Kennedy Center, London Jazz Festival czy Los Angeles Philharmonic. Pod egidą Jazztopadu wydawane są płyty w takich wytwórniach jak m.in. ECM i Blue Note Records. 

Wójciński/Szmańda Quartet (Szymon Wójciński – fortepian, Maurycy Wójciński – trąbka, Ksawery Wójciński – kontrabas, Krzysztof Szmańda – perkusja) powstał w 2015 r. i natychmiast zwrócił uwagę fanów jazzu. Pomysł na stworzenie kwartetu wyszedł od trzech braci Wójcińskich: po wielu latach niezależnego działania w różnych składach zdecydowali się stworzyć nowy zespół i zaprosili do współpracy perkusistę Krzysztofa Szmańdę. Ksawery Wójciński jest kontrabasistą, kompozytorem i wszechstronnym muzykiem o wielkiej wrażliwości na dźwięk. Jego zainteresowania obejmują okres od muzyki dawnej do współczesnej improwizacji. Współpracował m.in. z Charlesem Gaylem, Urim Cainem, Michaelem Zerangiem, Satoko Fujii, Nicole Mitchell, Timem Sparksem, Kenem Vandermarkiem, Matsem Gustafssonem i Wacławem Zimplem. Jest członkiem kilku zespołów, nagrał kilkanaście płyt i występował na liczących się festiwalach w Polsce i za granicą. W 2014 r. ukazał się jego album solowy The Soul. Krzysztof Szmańda jest absolwentem Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie. Studia podyplomowe odbył w USC Thornton School of Music w Los Angeles, gdzie doskonalił swoje umiejętności pod okiem Petera Erskine’a, Leona „Ngudu” Chanclera i Erika Forrestera. Jest założycielem działającej w Poznaniu grupy Soundcheck, laureatem wielu nagród, w tym w międzynarodowym konkursie jazzowo-bluesowym w Usti nad Łabą oraz Grand Prix festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu. Szymon Wójciński jest pianistą, kompozytorem i aranżerem poruszającym się w wielu gatunkach, od muzyki klasycznej przez jazz po współczesną muzykę improwizowaną. Był finalistą Jazz Juniors 2002 z zespołem Emergency. Odbył trasy koncertowe z Sylwią Białas, Hansem Peterem Salentinem oraz European Jazz Ensemble. Maurycy Wójciński jest trębaczem jazzowym, absolwentem Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, na której obecnie wykłada. Współpracuje m.in. z uznanymi polskimi i zagranicznymi zespołami i solistami, jest laureatem licznych nagród polskich i międzynarodowych.

Stryjo (Nikola Kolodziejczyk – fortepian, Maciej Szczyciński – kontrabas, Michal Bryndal – perkusja) łamie schematy tria jazzowego, przywództwo i rywalizację zastępując demokracją i interakcją. Po okresie podróży koncertowych z oryginalnymi utworami stopniowo zaczęli improwizować całe koncerty, na żywo wymyślając kompozycje. Sięgają po współczesny europejski jazz, odnoszą się do korzeni muzyki klasycznej, czerpią inspirację z polskiej muzyki ludowej, flamenco, disco, punka, IDM i muzyki świata. Zyskali uznanie krytyki i zdobyli kilka polskich nagród muzycznych, w tym Fryderyka, polski odpowiednik amerykańskiego Grammy.

Marcin Masecki wraz z perkusistą Jerzym Rogiewiczem prezentują program klasycznych ragtime’ów i przebojów fortepianowych w stylu stride. Muzyka Jamesa P. Johnsona, Fatsa Wallera i Eubiego Blake’a jest prezentowana obok kompozycji Henryka Warsa i Jerzego Petersburskiego. Ragtime to jedna z wielu twarzy Maseckiego. W tym roku wydał swój piąty album z muzyką klasyczną (Nokturny Chopina). Prowadzi kilka zespołów o różnych profilach działalności i rozmiarach (sekstet jazzowy Profesjonalizm, orkiestra dęta Polonezy), występuje jako solista z orkiestrami klasycznymi (Arte dei Suonatori, Capella Cracoviensis, Filharmonia Poznańska), a także współpracuje z różnymi muzykami (m.in. Zivem Ravitzem, Barrym Guyem, Tomaszem Stańką), dając z nimi koncerty improwizowane. Jest też kuratorem wydarzeń muzycznych, w tym festiwalu Transkrypcje w Warszawie, skupiającego się na współczesnych transkrypcjach symfonii Beethovena. Jako kompozytor jest regularnie zapraszany do współpracy przez różne festiwale i zespoły. Na wrocławskim Jazztopad Festival swoje prawykonanie miał jego utwór We Are Crying na chór i big band. We wszystkich swoich projektach Masecki elegancko łączy różne style, w których tworzy i zamazuje granice między tzw. sztuką wysoką a rozrywką. Od 2010 r. blisko współpracuje z Jerzym Rogiewiczem, perkusistą, pianistą i kompozytorem. Ostatnio wspólnie wyprodukowali niedawno odkryte oratorium Góreckiego Sanctus Adalbertus.

Lutosławski Quartet (Bartosz Woroch – I skrzypce, Marcin Markowicz – II skrzypce, Artur Rozmysłowicz – altówka, Maciej Młodawski – wiolonczela) to zespół działający w ramach Narodowego Forum Muzyki (Wrocław, Polska). Odnosi imponujące sukcesy – w 2016 r. otrzymał nominację do BBC Music Magazine Awards. Występował na licznych festiwalach, takich jak Klarafestival w Brukseli czy International Ankara Music Festival w Turcji. Wśród muzyków, z którymi współpracują, są wybitni jazzmani: Kenny Wheeler, John Taylor i Uri Caine. Z Krzysztofem Jakowiczem i Andrzejem Bauerem zespół nagrał swoją pierwszą płytę z utworami kameralnymi Witolda Lutosławskiego (CD Accord). Specjalizuje się głównie w muzyce XX w., z naciskiem na promocję muzyki polskiej. W repertuarze ma utwory klasyczne, romantyczne oraz jazzowe.

Erik Friedlander jest wiolonczelistą, kompozytorem, improwizatorem i weteranem sceny Downtown w Nowym Jorku. Grał z Johnem Zornem, Laurie Anderson i Courtney Love. Nagrał osiem albumów. Jako lider zawsze wytycza nowe obszary dla wiolonczeli, zarówno w swoich wyborach kompozytorskich, jak i dynamicznym stylu improwizacji.

Sylvie Courvoisier jest pianistką, kompozytorką, sidemanką i liderką zespołów. Urodziła się w Lozannie, a do Nowego Jorku przeniosła się w 1998 r. Prowadziła kilka zespołów i nagrała ponad 60 płyt dla różnych wytworni, w tym ECM, Tzadik i Intakt Records. Występuje i nagrywa z takimi artystami, jak m.in. John Zorn, Mark Feldman, Yusef Lateef, Ikue Mori, Erik Friedlander, Herb Robertson, Tim Berne, Susie Ibarra i Joëlle Léandre. Od 1997 r. regularnie występuje solo i w duecie z Markiem Feldmanem. Należy do grupy Mephista, współprowadzi Courvoisier/Feldman Quartet, jest liderką tria tworzonego z Kennym Wollesenem i Drew Gressem oraz własnego kwintetu Lonelyville. Od 2010 r. współpracuje jako pianistka i kompozytorka z tancerzem flamenco Israelem Galvánem w ramach wspólnego projektu La Curva. Jest laureatką licznych szwajcarskich nagród, m.in. Grand Prix des Jeunes Créateurs (1996), Zonta Club’s Prix de la Création (2000) oraz Grand Prix de la Fondation Vaudoise pour la Culture (2010), a także NYFA Award (New York Foundation for the Arts, 2013).

Mark Feldman jest skrzypkiem zajmującym się jazzem, muzyką improwizowaną i muzyką współczesną XX w. Zdobył nagrodę Alpert Prize in Music oraz Grammy. Jego nazwisko można znaleźć na ponad 150 płytach z nagraniami muzyki jazzowej i progresywnej, w których wystąpił jako solista. Koncertuje i nagrywa z takimi artystami, jak John Zorn, John Abercrombie, Sheryl Crow, The Manhattan Transfer, Diana Ross, Carole King, Dave Douglas, Plácido Domingo, Chris Potter, Paul Bley, Muhal Richard Abrams, Joe Lovano, Billy Hart czy Uri Caine. Utwory zamawiali u niego Kronos Quartet oraz WDR Sinfonieorchester Köln. Jako muzyk studyjny wystąpił w ponad 200 nagraniach, w tym produkcjach sygnowanych przez Johnny’ego Casha, Williego Nelsona i George’a Jonesa, Jerry’ego Lee Lewisa i ewangelistę telewizyjnego Jimmy’ego Swaggarta. Często występuje w duecie ze swoją partnerką – pianistką Sylvie Courvoisier – oraz w nowym kwartecie, który tworzą ze Scottem Colleyem (kontrabas) i Billym Mintzem (perkusja).

Piotr Turkiewicz – Dyrektor Artystyczny
Andrzej Kosendiak – Dyrektor Generalny
Anna Perzanowska – Executive Producer
Magdalena Kaczmarczyk – Festival Coordinator

- Advertisement -

Podobne

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Ostatnio dodane

Strony Internetowe / SEO
Realizacja w jeden dzień!
TEL/SMS: +1-773-800-1520