HomeTechnologie

W Polsce gry komputerowe produkuje ponad 440 firm, które zatrudniają około 10 tysięcy osób

W Polsce gry komputerowe produkuje ponad 440 firm, które zatrudniają około 10 tysięcy osób

W Polsce gry komputerowe produkuje ponad 440 firm, które zatrudniają około 10 tysięcy osób. W 2019 roku dochody ze sprzedaży rodzimych produkcji przekroczyły 2,1 mld złotych, wynika z raportu „The game industry of Poland”, który był omawiany na Forum Ekonomicznym w Karpaczu podczas dyskusji o przyszłości branży.

Jakub Marszałkowski, członek Rady Fundacji Indie Games Polska i współautor raportu, powiedział, że przemysł gier wideo w naszym kraju rośnie w dość regularnym tempie od kilku lat. „Jeżeli odliczymy od całości CD Projekt RED (twórca serii gier o Wiedźminie – IAR), który ma swoją koniunkturalność z powodu cyklu produkcyjnego to reszta sektora rośnie prawie 30 procent rok do roku od 2016, więc to jest szybki i stabilny wzrost. Podobnie rośnie zatrudnienie” – mówił Jakub Marszałkowski, dodał, że problemem jest z kolei brak wystarczającej ilości specjalistów na rynku pracy, czy mnogość form zatrudnienia i klin podatkowy.

Autorzy raportu zwracają też uwagę, że niemal całość sprzedaży branży gamingowej to eksport (96 procent), a większość zespołów jest liczebnie niewielka – 40 procent firm zatrudnia od 6 do 16 osób. W 39 procentach pracuje 5 i mniej osób. „To są zespoły, które wystarczają żeby często odnosić globalne sukcesy” – uważa Jakub Marszałkowski z Indie Games Polska.

W ocenie eksperta branża na razie dobrze przechodzi przez kryzys wywołany epidemią koronawirusa, między innymi dzięki temu, że więcej osób spędza czas wolny w domu, a większość pracy przedsiębiorstwa mogą wykonywać zdalnie. „Natomiast to co zaczynamy obserwować to są trudność z promocją gier” – wskazał Jakub Marszałkowski, wyjaśnił, że chodzi tutaj przede wszystkim o mniejsze studia, dla których głównym punktem promocji były branżowe targi i konferencje w różnych rejonach świata.

Przedsiębiorstwa z sektora gier wideo są także widoczne na warszawskiej giełdzie, gdzie aktualnie notowane są 44 spółki. W lipcu bieżącego roku ich kapitalizacja wyniosła 11,7 mld złotych. Więcej firm z branży gamingowej jest tylko na giełdzie w Tokio.

Raport „The game industry of Poland” przygotowała na początku września Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Game Industry Conference oraz Indie Games Polska.

IAR/Informacyjna Agencja Radiowa/ #Grygorcewicz/w mt

COMMENTS