Polish Cultural Institute New York zaprasza do galerii lokal_30 na Frieze Art Fair

Polish Cultural Institute New York zaprasza do galerii lokal_30  na Frieze Art Fair

Prezentacja Marii Anto (1936-2007), Magdy Moskwy (1967) i Ewy Juszkiewicz (1984) będzie ukazywała obecność wątków nadrealnych w twórczości tych autorek. Przesłaniem kuratorskim galerii lokal_30 na Frieze Art Fair 2019, jest podważenie tezy dotyczącej nieobecności surrealizmu w polskiej sztuce.

Powojenna historia polskiego surrealizmu jest historią działalności poszczególnych indywidualności, które wolały kształtować swoją wizję świata nie identyfikując się z grupami czy ruchami. W nowej rzeczywistości surrealizm, jak to się już działo na scenie międzynarodowej po I wojnie światowej, pełnił rolę bufora pozwalającego na odreagowanie koszmarów oraz ucieczkę od socjalistycznej codzienności.

Twórczość Marii Anto wpisywano w tradycję surrealizmu, malarstwa metaforycznego i sztuki naiwnej. Dzieła Anto najczęściej porównywane były do obrazów Henriego Celnika-Rousseau, Marca Chagalla, Max Ernsta czy René Magritte’a. Sama Anto nie lubiła schematycznego przyporządkowania zarówno do surrealizmu, jak i malarstwa fantastycznego i podkreślała swój indywidualizm.

Magdalena Moskwa bywa nazywana rebeliantką malarstwa. Jej twórczość, bardzo intymna, osobista i osobna czerpie inspiracje z sztuki tworzenia ikon i malarstwa niderlandzkiego. Malarstwo samej Moskwy często kojarzone jest z turpizmem, lecz artystka twierdzi, że zajmuje ją piękno, którego najgorliwiej szuka tam, gdzie wydaje się najpewniej nieobecne. Znana jest z portretów kobiet naznaczonych stygmatami przeżyć, które doświadczyły rytuałów przejścia. Są to niezwykle mocne i transgresywne postaci kobiece, zdecydowane, śmiałe, bezwstydne w prezentacji swojego wyglądu, który wykracza poza tak zwaną normę.

Zestawienie twórczości Anto i Moskwy z młodą malarką Ewą Juszkiewicz ma na celu ukazanie ciągłości tradycji polskiego surrealizmu. Juszkiewicz czerpie z tego dziedzictwa, choć oczywiście jest artystką współczesną. W swojej twórczości podejmuje dyskusję z tradycją portretu, reinterpretując znane z historii sztuki wizerunki kobiet. Jej prace sięgają do wyobraźni, budząc niejednoznaczne uczucia, balansując na granicy piękna i brzydoty.

Środa 1 maj – niedziela 5 maj 2019

Frieze Art Fair | Randall’s Island Park, New York, NY

booth B9



COMMENTS

WORDPRESS: 0