XXIV Bydgoski Festiwal Operowy

XXIV Bydgoski Festiwal Operowy

Klasyka teatru operowego otworzy XXIV Bydgoski Festiwal Operowy. Premierę – jak zwykle z największą starannością 
- przygotowują od wielu tygodni zespoły artystyczne i techniczne. Zapewniamy: znów będzie co oklaskiwać! 

„Operowy ideał” – najlepsze możliwe libretto, mistrzowski scenariusz, wartka akcja, subtelność ludzkich portretów oddanych muzycznymi tematami. Mozart przekształcił schemat opery buffa w niedościgły wzór” – tak brzmi najbardziej zwięzła zapowiedź tego, co czeka melomanów na rozpoczęcie XXIV Bydgoskiego Festiwalu Operowego, którego otwarcie tuż-tuż! – Nie ma dziś na świecie poważnego teatru operowego, który nie miałby „Wesela Figara” w swym repertuarze. Arcydzieło Mozarta powraca po 38 latach do repertuaru bydgoskiej Opery Nova i po raz pierwszy wystawione zostanie na scenie przy ul. Focha – przypomina Ewa Chałat z Biura Prasowego Opery Nova. – Reżyserujący Wojciech Adamczyk pozostanie wierny realiom epoki i miejscu akcji wyznaczonym przez libretto. Tak charakteryzuje tytułowego bohatera: młody mężczyzna (25-30 lat), niemal rówieśnik Hrabiego, boleśnie dostrzegający różnice pomiędzy sobą a pracodawcą. Hierarchia feudalna pozwala mu na niemal wszystko, zakazując jednocześnie niemal wszystkiego Figarowi. Żeby bronić ukochanej Zuzanny, musi uciekać się do intryg, nie może otwarcie stanąć do walki ze szlachetniej urodzonym rywalem… Pracownie i magazyny Opery Nova przed 
premierą „zawalone”
są zakupionymi akcesoriami i materiałami. Podglądający i przysłuchujący się przygotowaniom do premiery „Wesela Figara”, która 29 kwietnia otworzy XXIV Bydgoski Festiwal Operowy, zauważają, że soliści są zachwyceni przygotowaniem merytorycznym reżysera do „Figara” i sprawnym tempem pracy: w trzy tygodnie „zrobili” bowiem 4 akty i to z trzema obsadami!

Ewa Chałat zdradza „Expressowi” zakulisowe tajemnice: – Tylko dwie hurtownie w kraju realizują nietypowe zamówienia z teatrów. Wyprodukowanie opery wymaga rzeczy niedostępnych w zwykłych sklepach, jak choćby stylowe kopytka szewskie do bucików XVII-wiecznych czy włosy do tkania peruk – opowiada.
- Pracownie i magazyny Opery Nova przed premierą „zawalone” są zakupionymi akcesoriami i materiałami. Maria Balcerek (kostiumolog) chce ubrać operową arystokrację w tafty i żakardy, pastelowe, bogate tkaniny ornamentowane haftem (już pojechały do komputerowego haftowania kwiatowych medalionów!). Elipsowe krynoliny wspierać będzie ponad 400 metrów fiszbin. Wieśniacy wystąpią natomiast w naturalnych tkaninach, odpowiednio spatynowanych lnach i płótnach, zdobionych koronkami i sielskimi haftami (szczególnie uroczo prezentują się, moim zdaniem, czepki i czepce). Dowiedzieliśmy się, że uszytych zostanie około 80 kostiumów damskich i tyleż męskich. Na kostium kobiecy składa się: halka z falbaną 15-metrową, marszczona i wszytą w obwód 4-metrowy, spódnica, bluzka z obfitymi rękawami, stylowy „wypłaszczany” gorset … Te wszystkie informacje najlepiej oddają rozmiar i rozmach operowego przedsięwzięcia, którym zespoły teatralny i techniczny chcą znów olśnić jakże wymagającą bydgoską publiczność festiwalową i gości, zjeżdżających od lat nad Brdę specjalnie dla tego wydarzenia.

Wspaniała scenografia autorstwa Marceliny Początek
- Kunikowskiej stawiana będzie na scenie w przyszłym tygodniu: na wysokość 6 metrów wzniosą się zatem ażurowe ściany upiększone wielkimi lustrami, sztukateriami, upiętymi kotarami… Doskonale znana w Bydgoszczy Zofia Rudnicka zakomponuje choreografię (i tu widzów i słuchaczy czeka niespodzianka, bowiem fandango zatańczy… chór, muzycznie przygotowany przez Henryka Wierzchonia). Ta sama ekipa realizatorów stworzyła, ze znakomitym efektem, operetkę „Księżniczka czardasza. – Pozostaje więc mieć nadzieję na powtórzenie sukcesu, tym bardziej że kierownictwo muzyczne sprawuje „spec od Mozarta”, Marcin Sompoliński – uważa specjalistka od promocji. – Próby z solistami trwają już od lutego, orkiestra próbuje zaś od początku marca. „Wesele Figara” zainauguruje XXIV BFO w sobotę (29.04.) o godz. 19 i powtórzone zostanie w niedzielę (30.04) o godz. 18.

Pozostałe wydarzenia festiwalowe:

opera „Borys Godunow” 
(M. Musorgski), 02.05., g.19,
Teatr Wielki w Poznaniu

opera „Dokręcanie śruby”
 (B. Britten), 04.05., g. 19, Opera na Zamku w Szczecinie

opera „Poławiacze pereł” (G.Bizet), 07.05., g.18, Opera Wrocławska

balet „La Piaf”, 09.05. i 10.05, g.19, Litewski Teatr Opery
 i Baletu w Wilnie

musical „Młody Frankenstein”, 12.05., g. 19, Teatr Rozrywki w Chorzowie

opera „Bystronogi. Historia Konia” (W. Kobekin), 14.05., g. 18 (zakończenie XXIV BFO), 
Moskiewska Opera Kameralna

Ewa Czarnowska-Woźniak (aip), Fot. Mat. promocyjne

COMMENTS

WORDPRESS: 0